Wat is de P/E Ratio en hoe kan je dit gebruiken?

Hoe bereken je de P/E Ratio
De P/E ratio is een makkelijke tool om bedrijven onderling met elkaar te vergelijken. Ook kan er afgelezen worden hoeveel beleggers bereid zijn om voor een aandeel te betalen.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp

Als beginnende belegger kan het in het begin moeilijk zijn om verschillende aandelen met elkaar te vergelijken en te achterhalen welke aandelen ondergewaardeerd zijn. Beleggingsratio’s stellen je in staat om verschillende bedrijven snel met elkaar te vergelijken met een eenvoudige berekening. Dit kan je ook veel tijd schelen als je geen zin hebt om allerlei jaarverslagen door te nemen van verschillende bedrijven.

De komende weken ben ik van plan om meerdere artikelen te schrijven over verschillende beleggingsratio’s. Ten eerste: de P/E ratio.

Hoe meer geld sparen om te beleggen

Wat is de P/E ratio

De eerste ratio die vaak wordt gebruikt bij fundamentele beleggers is de P/E ratio, ook wel de koers-winstverhouding genoemd. Dit is de verhouding tussen de (P) price van een aandeel en de (E) earnings van een bedrijf. Er wordt weergegeven hoeveel keer je voor de winst van een aandeel op de beurs betaald. Het is een simpele, maar toch betekenisvolle ratio om er achter te komen naar de waarde van het bedrijf ten opzichte van de prijs van het aandeel.

De ratio laat zien wat de markt vandaag bereid is te betalen voor een aandeel op basis van de eerdere of toekomstige winst. Wanneer bijvoorbeeld de koers-winstverhouding bijvoorbeeld 20 is betekent dit dat beleggers voor elke dollar/euro aan winst van het bedrijf 20 keer dat bedrag in waarde betalen voor het aandeel. Let op: de ratio is niet van toepassing wanneer een bedrijf geen winst maakt.

Hoe wordt de P/E ratio berekend?

De price-to-earnings ratio is te berekenen door de waarde van het aandeel te delen door de winst per aandeel (EPS). Hieronder de berekening van de koers-winstverhouding van Coca-Cola.

BedrijfAandelenprijsWinst per aandeelPrice-to-earnings ratio
Coca-Cola$52,71$1,7929,45
Op veel beleggingssites, zoals Yahoo Finance en Simply Wall St. is de P/E ratio al voor je berekend.

Uit de berekening is af te lezen dat Coca-Cola een price-to-earnings ratio heeft van 29,45. Dit betekent dat beleggers voor elke dollar/euro aan winst bereid zijn 29,45x dat bedrag in waarde te betalen.

Wat is een goede P/E ratio

De P/E ratio is bij elk bedrijf anders. Het is dan ook belangrijk om de ratio’s van verschillende bedrijven in dezelfde sector met elkaar te vergelijken. Denk hierbij aan sectoren zoals technologie, gezondheidszorg en consumptiegoederen. Bedrijven die sneller dan gemiddeld groeien, hebben echter doorgaans hogere P/E’s, zoals technologiebedrijven. De gemiddelde price-to-earnings Ratio voor de S&P 500 schommelt historisch gezien tussen de 13 tot 15.

PE ratio S&P 500
Historische koers van de P/E ratio van de S&P 500, index met de 500 grootste Amerikaanse aandelen

Het heeft weinig zin om Amazon met PepsiCo te vergelijken. Zo heeft Amazon een P/E ratio van 74 en PepsiCo ‘slechts een P/E ratio van 27,63. Dit betekent niet gelijk dat je voor Amazon teveel betaalt en voor PepsiCo te weinig. Zo heeft Pepsi’s grootste concurrent, Coca-Cola, zoals we samen hebben berekend, een price-to-earnings ratio van 29,45.

Om te achterhalen wat een ‘normale’ P/E ratio is, wordt vaak onderstaande tabel gebruikt:

Price-to-earnings ratioBetekenis
N.v.t.Bedrijf maakt geen winst
0-10De koerswaarde is ondergewaardeerd of de winst uit onderneming neemt (naar verwachting) af.
10-17Voor veel ondernemingen wordt deze k/w-verhouding gezien als redelijk. Past binnen de historische koers van de S&P 500.
17-25De koerswaarde is overgewaardeerd of de winst is toegenomen sinds de laatste winstcijfers zijn gepubliceerd.
25+Een onderneming met een zeer hoge k/w-verhouding heeft een zeer zonnige toekomst of de koerswaarde is beïnvloed door een zeepbaleffect in de aandelenmarkt.

Bovenstaande tabel geeft een algemeen beeld aan van de ratio’s. Het gemiddelde van een P/E ratio is vaak verschillend per sector. De gemiddelde P/E ratio in de techsector ligt momenteel hoger dan 25. Dit komt ook omdat de techsector momenteel nog vol groei zit en waar nog veel winst mee kan worden behaald. Dit in verhouding met de sector consumptiegoederen, waar de meeste groei er al uit is. Denk hierbij aan bedrijven zoals Ahold en Unilever, met respectievelijk een price-to-earnings ratio van 22 en 18.

P/E Ratio voorbeelden
Hieronder voorbeelden van bedrijven met een price-to-earnings ratio

Nadelen van de P/E ratio

De P/E Ratio is zeker een handige ratio om bedrijven met elkaar te vergelijken, maar toch zitten er een aantal nadelen aan. Ten eerste heeft de ratio geen nut voor bedrijven die geen winst maken.

Daarnaast draait de P/E ratio vooral om de winst en deze is beïnvloedbaar en in sommige gevallen ook minder relevant. Een bedrijf kan met het geld dat ze over hebben extra investeringen doen waardoor de winst lager wordt, maar de P/E Ratio hoger. Ook is de ratio minder relevant voor nieuwe, groeiende bedrijven. Zij zullen zich in het begin minder focussen op winst, maar willen vooral groeien. Kijk bijvoorbeeld naar Beyond Meat, zij doen enorme investeringen om hun omzet te verhogen, met succes, maar hierdoor maken ze ook enorme verliezen. De ratio kan ook ‘gemanipuleerd’ worden door assets te verkopen, waardoor de winst juist toeneemt.

Afsluitend is de P/E ratio een handige ratio om bedrijven uit dezelfde bedrijfssector te vergelijken maar zitten er ook een aantal nadelen aan. Op zichzelf betekent de P/E Ratio niet veel en is het daarom ook van belang dat je naast de P/E ratio ook ondersteunend onderzoek gaat doen. Zo kan er gekeken worden naar de Forward P/E ratio. Deze ratio is gebaseerd op de verwachte winst over 1 jaar in de toekomst.

Let op: Beleggen gaat gepaard met risico’s. Met beleggen kunt u uw inleg verliezen

Ik ben geen financieel adviseur en de content op dejongebeleggerij.nl is geen financieel advies.

De informatie op de website is gebaseerd op persoonlijke ervaringen. 

Meest recente artikelen