De lessen uit Start with Why van Simon Sinek

Start with why
Simon Sinek heeft in het boek Start with why onderzoek gedaan naar de meest invloedrijke leiders en hoe het kan dat zij zo inspirerend zijn. Dat komt omdat zij beginnen met hun why, waarom ze iets doen.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp

De meest invloedrijke leiders van een organisatie doen iets wat de meeste leiders niet doen. Ze beginnen met WHY en stellen zichzelf de vraag waarom doe ik dit.

In het boek Start with Why heeft Simon Sinek onderzoek gedaan naar de meest invloedrijke leiders en waarom zij zo inspirerend zijn, en andere leiders juist niet. Dit komt omdat de meest invloedrijke leiders met Why beginnen, waarom doen we dit en waarom motiveert dit mij. De rest komt later pas.

Start with Why

In het boek bespreekt Sinek dat de meeste organisaties een algemene denkwijze hebben die gaat over het ‘wat’ en ‘hoe’ van het bedrijf. Dit betekent dat bedrijven alleen nadenken over wat er gemaakt wordt en hoe het gemaakt wordt. Volgens Sinek is dit vrijwel inspiratieloos en lukt het niet om als bedrijf je te onderscheiden.

Daarnaast heeft Simon Sinek een Ted Talk gegeven over de Start with why en hoe grote leiders tot actie inspireren. De Ted Talk is ook al meer dan 50 miljoen keer bekeken.

Golden Circle

Simon Sinek heeft een model bedacht hoe je krachtig een stimulans kan geven aan je organisatie en hoe je als leider kan inspireren, namelijk met de Golden Circle.

Aan de hand van de Golden Circle beschrijft Sinek van buiten naar binnen drie lagen, de ‘what’, ‘how’ en de ‘why’. Dit is ook de volgorde die de meeste bedrijven en personen volgen om de what en de how te beantwoorden.

Echter, inspirerende leiders zoals Steve Jobs en Martin Luther King zijn het model van binnen naar buiten gaan gebruiken, zij zijn begonnen met why. Deze inspirerende leiders hadden een geloof, visie en een doel, dat staat beschreven in hun why. Vanuit dat punt beantwoorden zij de how en what.

In de Golden Circle staat ‘how’ voor het proces. Het betreft de handelingen die nodig zijn om de why te kunnen realiseren.

In de Golden Circle staat ‘what’ voor het resultaat en is de uitkomst van de why. Onder what vallen de producten en/of diensten die je aanbiedt als bedrijf.

Start with why golden circle model

Golden Circle van Apple

Om Steve Jobs als voorbeeld te gebruiken heeft Simon Sinek in het boek uitgelegd hoe de Golden Circle van Apple eruitziet. Steve Jobs en zijn compagnon Steve Wozniak hadden een geloof dat zij bestaande, grote (technologie)bedrijven konden uitdagen en industrieën konden veranderen met hun innovatieve ideeën. Ze wilden de status quo uitdagen door dingen anders te doen.

En dat is zeker gelukt. Kijk maar naar de telefoonindustrie, waarbij ze de iPhone op de markt brachten! Dit was één van de eerste telefoons met een volledig touchscreen scherm + alleen een home button.

Een ander voorbeeld waarbij ze een industrie hebben disrupt is de muziekindustrie. Apple heeft iTunes op de markt gebracht waardoor je digitaal muziek kon luisteren, en geen CD meer hoefde te kopen.

Zie hieronder de Golden Circle van Apple, waarin de why centraal staat, hierin weten zij zich ook te onderscheiden van andere technologiebedrijven.

Golden Circle Apple
Bekijk hieronder de wereldberoemde presentatie van Steve Jobs waarin hij de iPhone introduceert.

Als je anderen wilt inspireren, communiceer dan altijd eerst je waarom.

De belangrijkste les uit het boek is dat als je anderen wilt inspireren, communiceer dan altijd eerst je waarom. Dit is het kernidee van Simon Sinek die aangeeft dat mensen niet kopen wat je doet, maar waarom je het doet.

Dit is ook de reden waarom Apple zo groot is geworden, zij zijn met why begonnen en communiceren dit ook duidelijk naar de buitenwereld. Iedereen weet waar Apple voor staat en mensen identificeren zich met de why van Apple.

Als je start met ‘why’, heb je geen manipulatie nodig

Als je weet waar je bedrijf voor staat en waarom het bestaat heb je geen manipulatie nodig om klanten te werven. Volgens Sinek zijn er namelijk twee manieren om klanten aan te trekken: door ze te inspireren of door manipulatie toe te passen. De meeste verkooptechnieken die tegenwoordig worden gebruikt, hebben betrekking op manipulatie. Deze omvatten prijs, promoties, angst, fear of missing out en groepsdruk.

Ongeacht het type manipulatie is het belangrijk om te begrijpen dat dit korte termijn oplossingen zijn die uiteindelijk leiden tot een cyclus van herhaalde manipulatie. Wat in de toekomst kan zorgen dat de winstgevendheid wordt verlaagd en dat je geen loyale klantenkring krijgt.

Dit in tegenstelling als je start met why en dit ook communiceert om klanten te werven. Want nogmaals, mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet.

Enthousiaste medewerkers vormen de ruggengraat van de beste bedrijven

Welk bedrijf zou niet willen dat zijn werknemers alles doen voor het succes van het bedrijf?

Om hiermee te starten, is het belangrijk om je bedrijf op te bouwen rond een goed doel. Verzamel mensen om je heen die jouw waarom delen en dit ook uitdragen.

Hire people for their cause, not their craft

Simon Sinek

Eigen mening Start with why

Het boek Start met why kan ik iedereen aanraden die meer wilt leren over hoe bepaalde bedrijven zich kunnen onderscheiden van de rest en waarom het andere bedrijven niet lukt. Door zelf de Golden Circle in te vullen voor je bedrijf kan je ook mooie inzichten krijgen waarom je het bedrijf bent begonnen.

Het boek geeft ook veel praktijkvoorbeelden, van onder andere Apple en Southwest Airlines die hun why goed hebben gedefinieerd en uitgevoerd. Hierin is ook uitgelegd hoe ze ervoor hebben gekregen dat ze zo’n grote fanbase hebben gekregen. Daarnaast wordt ook een voorbeeld van Walmart gebruikt, die een duidelijke why had, maar deze na verloop van tijd is vervaagd.

Wil je ook Start with why lezen, dat kan door dit boek te bestellen bij bol.com voor slechts €8,89. Ook kan je kiezen voor de Nederlandse variant.

Let op: Beleggen gaat gepaard met risico’s. Met beleggen kunt u uw inleg verliezen

Ik ben geen financieel adviseur en de content op dejongebeleggerij.nl is geen financieel advies.

De informatie op de website is gebaseerd op persoonlijke ervaringen. 

Meest recente artikelen